Prowadząc firmę, nietrudno o drobne pomyłki w fakturach. Dobra wiadomość? Przepisy dają możliwość ich poprawienia – poprzez fakturę korygującą. Kiedy i jak należy ją wystawić?
Kiedy wystawiamy fakturę korygującą?
Faktura korygująca jest niezbędna, gdy:
- zmienia się wartość transakcji (np. rabat, zwrot towaru),
- popełniono błąd w danych nabywcy lub sprzedawcy,
- wpisano niewłaściwą stawkę VAT, ilość lub cenę.
Fakturę korygującą wystawia sprzedawca – nawet jeśli błąd został zauważony przez klienta.
Jak ją wystawić?
Faktura korygująca musi zawierać:
- numer i datę wystawienia,
- dane stron transakcji,
- odniesienie do faktury pierwotnej,
- wyjaśnienie przyczyny korekty,
- odpowiednie wartości przed i po zmianie.
Nie trzeba już uzyskiwać potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę (wyjątek: korekty in minus na zasadzie „białej listy”).
Podsumowanie
Faktury korygujące to codzienność wielu przedsiębiorców — ważne, by wiedzieć, kiedy i jak je poprawnie wystawić. To nie tylko kwestia porządku w dokumentach, ale także spokoju przy ewentualnej kontroli.